ŞTIRILE ZILEI:
 
 
 
Informaţii utile

Urgenţe     112
Salvarea    961
Pompierii    981

 
Syndicate
„În regimul comunist stăteam ore-ntregi la coadă la ouă şi nu ne păsa de nicio cifră“(I) Imprimare E-mail
Scris de Iulia Nueleanu   
Ministrul Agriculturii, Mihai Dumitru

Nominalizarea lui Mihai Dumitru în funcţia de ministru al Agriculturii a fost o surpriză pentru toată lumea, întrucât era vorba de un necunoscut din punct de vedere politic şi public. L-a recomandat însă experienţa.  Înainte de a fi numit ministru al Agriculturii, Mihai Dumitru a fost expert la Comisia Europeană, responsabil cu dezvoltarea rurală şi Task Manager la Delegaţia Uniunii Europene în România. După ce a aflat regulile europene care guvernează politica agricolă comună, Mihai Dumitru a venit la Bucureşti pentru a încerca să desţelenească agricultura românească, ancorată încă în secolul trecut. Dacă mai putem mânca ouă cu cifra trei pe ele sau dacă vom plăti amenzi pentru terenurile lăsate nelucrate aflaţi citind interviul pe care ministrul Mihai Dumitru l-a acordat ziarului „Curentul“.

- În primul rånd, voiam să vă întreb, cånd aţi måncat ultima dată ouă, ce cifră aveau pe ele?

- Nici nu m-am uitat.

- Atunci, cât este de relevantă pentru români toată această discuţie legată de cifrele de pe ouă.

- Depinde de fiecare consumator în parte. Spre exemplu, eu v-am spus, n-am acordat niciun fel de atenţie acestui aspect. Este o etichetare obligatorie instituită printr-o reglementare europeană, printr-o directivă europeană care-i permite consumatorului să aleagă între diferitele forme de creştere a păsărilor. Cifra 3 este pentru ouă de la păsările crescute în sisteme intensive de baterii, celelalte sunt la sol sau în aer liber. Există consumatori care ataşează o mare atenţie acestui aspect, al aspectului de bunăstare a animalului, alţii care nu acordă nicio atenţie. Chiar glumeam, ieri sau alaltăieri, cu alţi colegi, dacă ne-aducem aminte bine, cei care am trăit în regimul comunist, stăteam la coadă ore-ntregi şi nu ne păsa de nicio cifră.

- Exact

- Dar pot să vă spun atåt: Ouăle care sunt pe piaţă, indiferent de cifra pe care o au pe ele care să indice sistemul de creştere, toate sunt certificate şi verificate din punct de vedere al sănătăţii umane şi al siguranţei alimentelor.

- Deci nu ne-mbolnăvim dacă måncăm ouă cu cifra 3.

- Atåt timp cåt sunt certificate şi permise să fie pe piaţă, ele respectă toate condiţiile de siguranţă a alimentelor.

- Am pus această întrebare pentru că a iscat foarte multe dezbateri în ultima vreme şi m-am gåndit că ministrul agriculturii este cel mai în măsură să ne răspundă în legătură cu aceste lucruri.

Întâi tăiem subvenţiile pentru cei care nu îşi cultivă terenurile

- Domnul Vlădescu a anunţat recent că se gåndeşte să instituie amenzi sub forma unor impozite sau taxe pentru cei care nu-şi cultivă pămåntul. Cum se va realiza acest lucru? Aţi discutat cu domnul Vlădescu, există un proiect?

- Am discutat de principiu şi cu dl. Vlădescu şi-am discutat şi la nivelul Guvernului că nu este corect să acordăm subvenţie pe suprafeţele de teren care nu sunt lucrate.

- Corect.

- Şi chiar am hotărât ca, începånd de anul acesta, subvenţiile pe care noi le dăm din fonduri naţionale să respecte aceste principii.

- Cine va face verificările pe teren?

- APIA. Agenţia de Intervenţii şi Plăţi în Agricultură, care are această responsabilitate. Chiar am convenit ca, spre exemplu pentru plăţile naţionale complementare directe, pe care noi le adăugăm la ceea ce plătim din fonduri europene, să respectăm acest principiu şi la alte fonduri pe care eventual le vom introduce noi din ajutoare de stat naţionale, să se respecte acest principiu. Mai mult decåt atåt, dacă vreţi, am hotăråt să analizăm posibilitatea de a introduce o condiţie ca producţia care se obţine, fără să fie stocată pentru autoconsum, să intre în circuitul oficial comercial, adică să evităm un grad mare al evaziunii fiscale care se întåmplă în agricultură.

- Am înţeles. Dar această amendă?

- Despre această amendă n-am discutat. Nu ştiu exact declaraţia domnului Vlădescu. Cred că era să găsim o formă de penalizare.

- Da, o formă de penalizare, sub forma unor taxe.

-  N-am discutat cum. Deocamdată, am discutat că o formă de penalizare este aceea de a nu mai acorda subvenţii celor care nu lucrează pămåntul.
Dacă aceasta nu se dovedeşte suficientă, atunci vom analiza şi posibilitatea introducerii unor forme adiţionale. Atunci vom discuta ce fel de forme, ce va fi, dar nu suntem acolo. Deci stadiul, acum, este penalizarea prin subvenţii.

Nu se mai primesc dosare noi pentru renta viageră

- Renta viageră va rămåne în continuare?

- Da, am adoptat în guvern săptămåna aceasta continuarea rentei viagere de către toţi cei care au contracte de rentieri pånă la 31 decembrie. E o obligaţie contractuală pe care guvernul a făcut-o şi pe care trebuie să ne-o respectăm. Nu mai primim noi dosare de rentă viageră, pentru că este o formă de sprijin de ajutor de stat care este neconformă cu normele europene.

- Să înţeleg că pe viitor se va renunţa la aceasta.

- Toţi cei care sunt în plată vor continua să primească renta, dar nu mai sunt primite alte noi dosare.

- Comisia Europeană este de acord să continuăm cu această plată?

- Da, este o decizie pe care am luat-o după ce ne-am consultat cu Comisia Europeană.

- Şi aveţi această restricţie să vă limitaţi la numărul de dosare care există pånă acum.

- N-avem o restricţie. Ceea ce am negociat cu UE a fost ca acest regim să fie permis pånă la sfårşitul lunii decembrie 2009, el nu poate fi continuat din 2010 înainte, dar toţi cei care au primit acest drept pånă la sfårşitul lui 2009 îşi păstrează acest drept pånă la sfårşitul vieţii.

- Am primit o informaţie de la un cititor că dacă cineva vinde un teren către un particular primeşte o subvenţie anuală de la stat, echivalentul a 100 de euro?

- Asta este renta viageră. Renta viageră funcţionează în două feluri. Scopul este să încurajeze deţinătorii de terenuri să le cedeze pentru folosinţă agricolă, să le cedeze prin arendă şi dacă le cedează prin arendă pe durata contractului de arendă primeşte 50 de euro pe hectar sau dacă vinde terenul.

- Am înţeles, aceasta era varianta.

- Dacă cedează terenul definitiv prin vånzare, primeşte 100 de euro pe hectar pånă la sfårşitul vieţii.

- Dacian Cioloş vorbea săptămåna trecută de deficienţele de funcţionare APIA şi de necesitatea de a le rezolva în cel mai scurt timp. V-aş ruga să explicaţi, aşa mai pe înţelesul tuturor, ce înseamnă acest Sistem Integrat de Administraţie şi Control care înţeleg că ne creează probleme.

- Acest sistem este sistemul european prin care orice solicitant de subvenţie europeană este înregistrat într-o bază de date, se verifică dreptul de a primi subvenţia şi este controlat că îndeplineşte condiţiile pentru care această subvenţie se acordă. Este un sistem foarte complex, care se bazează pe o identificare a parcelelor, şi anume este un sistem, dacă vreţi, destul de sofisticat în care fiecare fermier trebuie să indice pe o hartă suprafaţa exactă, amplasarea ei şi dimensiunea terenului pentru care cere subvenţia respectivă.
Mă bucur că aţi spus că este cam dificil.
De aici pornesc toate deficienţele legate de APIA şi anume: Romånia nu are un cadastru. Deci oamenii nu ştiu exact pe o hartă cadastrală unde este parcela, ce dimensiune are şi care sunt coordonatele ei. În aceste condiţii, noi am apelat la un sistem, ca să-i zic aşa, hibrid. Ce-am făcut. Am fotografiat tot teritoriul Romåniei din avion la o scară permisă şi am identificat pe fiecare fotografie ceea ce noi numim bloc fizic. Blocul fizic fiind, dacă vreţi, un perimetru pe harta respectivă care poate fi delimitat prin obstacole naturale, un råu, un drum, o lizieră de pădure. Luni, vom lansa la Brăneşti campania de depunere a cererilor pentru anul 2010, în care fiecare fermier vine la APIA, face cererea de plată, se duce la harta respectivă şi spune: parcela mea este aici şi are 2,5 ha. Noi avem foarte multe erori, şi aceste erori sunt într-o proporţie mult mai mare decåt în alte state membre, legate de această cerere de declarare a suprafeţei. Ori aceste erori au un efect. Comisia Europeană este îngrijorată că aceste erori sunt multe.

- Ştiu că la un moment dat era teren subvenţionabil mai mare decåt suprafaţa agricolă a Romåniei.

- Sunt nişte aspecte tehnice pe care noi trebuie să le corectăm. Trebuie să reactualizăm hărţile pe care noi identificăm aceste parcele. Asta presupune zboruri, presupune ca aceste planuri să fie pe urmă digitizate şi aici înregistrăm nişte întårzieri. Cånd am venit aici, în minister, am preluat un plan de acţiune pentru corectarea acestor deficienţe care avea multe întårzieri şi noi trimitem acest plan de acţiune trimestrial la Comisie şi spunem: am făcut asta, asta, ne-am încadrat în termenul ăsta sau nu ne-am încadrat, iar primul răspuns pe care l-am primit de la Bruxelles, după ce eu am venit la minister, era că sunt foarte multe întårzieri şi nu ne-am încadrat în nişte termene. Şi atunci, dl Cioloş, în prima scrisoare prietenească pe care ne-a trimis-o a spus: vedeţi că aveţi nişte întårzieri şi să acordaţi prioritate acestor întårzieri.

- Şi înţeleg că la acestea lucraţi.

-  La acestea lucrăm şi, din prima zi în care am venit în minister, prima sarcină pentru acest birou este: „Unde suntem cu întårzierile la APIA“.

- Există riscul unor sancţiuni dacă depăşim foarte mult termenele?

- Există şi riscul unor sancţiuni, da.

- De natură financiară?

- De natură financiară.

- Pånă cånd ne mai păsuiesc?

- Ne păsuiesc, nu ştiu cåt de mult ne vor păsui. Oricum, facem aceste corecţii. Comisia lucrează acum pe situaţia din anii 2007-2008, probabil că deficienţele pe care le vor descoperi pe perioada mandatului meu vor veni... dar eu sper să nu fie, să nu mai fie. (va urma)



Despre strategia noului ministru al Agriculturii privind cultivarea plantelor modificate genetic, citiţi în numărul viitor al ziarului, când vom publica partea a doua a interviului.
Citeaza acest articol pe saitul tau

Comentarii (19)
RSS comments
1. 25-02-2010 20:26
Intr-adevar, ai dreptate!
noi muncam oua (de care gaseam, si cind gaseam), in timp ce tu mincai kkakkat la Partid !!!
Scris de bula
2. 25-02-2010 21:04
nu ai dreptate d-le min.
sinteti inconstienti cind spuneti ca-i penalizati pe cei cu pamn. nemuncite cu ce vrei sa le are' CU BOII ce a-ti facut 20 de ani ptr agricul pe cine numiti fermierii pe noi taranii care avem decit o sapa in mina rusine
Scris de taranca
3. 25-02-2010 21:29
pentru taranca de la 2
no offence dar asa te-ai semnat. sa inteleg ca "ai decat" o sapa si acces la internet? nu poti sa lucrezi pamantul, vinde-l. doar n-o sa-l lasi nelucrat si noi sa importam alimente. ia mai lasati-ma cu mofturile. treceti la munca, nu puteti, vindeti-l la aia care pot!felicitari domnule ministru!
Scris de ioana
4. 25-02-2010 21:40
bravo voua!
am dat pe OTV si exact despre oua vorbesc. diaconescu este cretin? foarte bine ca ati luat interviul asta macar avem o contrabalansare ca altfel o sa innebunim daca ne mai uitam la oteveu
Scris de claudiu gecau
5. 25-02-2010 21:59
are dreptate omul asta
bai, pe vremea lui ceausescu, mancam snitele din uger de vaca si daca gaseam oua luam amandoi copiii si luam patru cartoane odata si le pastram "la rece" si le mancam asa. si n-am mai murit.pardon nevasta-mea spune ca jumate le prajea si le punea la untura. si acum ne uitam la cifre? are dreptate omul asta. si bai bula, asta are pana-n 45 de ani ce kkkkt sa fi mancat la PCR. probabil ca era student la revulutie.prosti mai sunteti cate unii. latrati, latrati fara noima! si puturooooosi
Scris de vasile
6. 26-02-2010 00:19
ROMANIA S.R.L
Mai corect spus ar fi: pe VREMEA lui CEAUSESCU se statea la rand,ptr. ca COMUNISTII nu au DISPARUT si nu vor disparea.Indiferent cum se numesc aceste PARTIDE-GASTI sunt conduse si formate din persoane care au fost BOTEZATE in SISTEMUL si SPIRITUL COMUNIST, acesta fiind si motivul ca au reusit performanta de a face din ROMANIA o tara cu un nivel de trai extrem de scazut,unde majoritatea romanilor traiesc mai rau ca si pe vremea lui Ceausescu.
Scris de un BUN ROMAN
7. 26-02-2010 04:43
GROPARUL AGRICULTURII
Groparul agriculturii are un nume.:PSD .PSD a vindut in mandatul Nastase IAS[intreprinderi agricole de Stat] clientelei sale politice fermele care rivalizau cu occidentul. Acestia s-au imbogatit din vinzarea pamintului la metru patrat si a animalelor de rasa in special vaci.Nu era normal ca acestia sa fie obligati sa pastreze specificul fermei un numar de ani si sa evitam importul masiv de produse agricole{60 %} ?Specialistii au ramas pe drumuri luind calea exilului la cules de capsuni. RUSINE PSD.
Scris de ioncretu
8. 26-02-2010 06:53
ASA ESTE,ioncretu!
GROPARUL AGRICULTURII=PSD! 
EI AU VANDUT TOT,PE SPAGI ENORME SI FARA SA LE PESE DE SOARTA TARII si mai lasau si pe unul pe altul,sa ia cate o cisvitra.DOAR PENTRU A AVEA LINISTE PENTRU EI,LA VANZAREA TARII. 
ILIESCU ASTA,CATE RELE A INVENTAT,AJUTAT CU SARG DE "TOVARASI" cu pensii si salarii SUPRA nesimtite!
Scris de alt taran
9. 26-02-2010 07:21
maria sa targetul in vanzari!!!
Aici se cuvine sa mai spunem un lucru. Pe vremea lui Ceausescu fiecare crestea nu numai la tara dar si la oras gaini, porci etc. Acum lumea s-a domnit, ca deh multe sate au devenit orase etc in vremea lui Nastase (ce coincidenta). Ele erau hranite cu porumb si iarba. Acum se folosesc in draci furaje concentrate!!(pe vremea lui Ceausescu erau facute unele din oase de animale moarte)Sunt de acord cu etichetarea pentru ca e dreptul consumatorului de a cunoaste ce mananca si a alege in consecinta.
Scris de marian
10. 26-02-2010 07:54
lui marian
si ti se pare ca se opune cineva la etichetare. si exprimarea cu alegerea in consecinta, inseamna ce? care e pentru tine diferenta la oul marcat cu 2 fata de cel cu 3? ai un studiu stiintific sa-ti arate impactul asupra organismului uman? da-ni-l si noua ca pana acum am vazut ca gainile cu 3 sunt mai stresate. si? femeile stresate fac copii cu cancer? auzi"de a alege in consecinta" habar n-aveti pe ce lume traiti!
Scris de andreea popa
11. 26-02-2010 07:59
lui marian
si eu sunt de acord cu etichetarea.aaa, nu m-a intrebat nimeni? nu-i nimic eu sunt de acord!si nu sunt de acord cu scutul antiracheta! si ce daca habar n-am ce inseamna! nu sunt de acord si punct. si vreau "sa ne deie!" "sa ne deie" statul la toti subventii, noi sa ne cumparam ce vrem, si statul "sa ne deie" ca "avem copii si e greu". dar nu uitati: sunt de acord cu etichetarea!aaaa, n-a spus ministrul ca o scoate? nu-i nimic, atunci s-o scoata! :grin :grin :grin
Scris de codrin
12. 26-02-2010 08:00
de mic
stateai la coada la ouale lui Nastase''. :(
Scris de mda...
13. 26-02-2010 08:18
Prostul, tot prost ramane .
bula cunosti biografia ministrului de manan kkt cu polonicul? Documenteaza-te si dupa aceea sa scrii.
Scris de Marian
14. 26-02-2010 10:30
pentru "anticomunisti"
dragii mei daca ati fi lucrat pe vremea lui ceausescu ati fi stiut ca nu aveai de ales.trebuia sa fii membru de partid daca voiai sa avansezi. iar oricum daca o sa va uitati,ministrul asta avea 25 de ani la lovilutie ca-i nascut in 1964.deci ce comunist putea sa fie?hai sa-i scuipam pe toti! mie si ciolos mi se pare fost comunist, ce spuneti?ar trebui sa-l reclamam la barosso, la obama, pe luna si pe marte!sa-l dea jos de CE si sa pierdem portofoliul ca a mancat ciolos kkt la pionieri!mama voastra de retardati!
Scris de iulian
15. 26-02-2010 11:31
Celui ce posteazä la 7...
...ai dreptate \"mosule\",gîndesti cu capul nu cu \"PATRU LITERE\",fain comentariu.Ferme adevärate s-au vîndul pe nimic sub privirea si cu ajutorul baronilor PSD.În anii \'90 unii naivi dintre noi(ieram tineri!)CREDEAU cä vor fi sprijiniti pe bune de cei care au luat puterea ,sä facem multe,aveam tinerete exuberantä dorintä de a face ceva,vroiam legi,sprijin bancar,esalonäri corecte de ranbursare,parteneriat fair play cu bancherii noi si cînd colo ne-am trezit cu baroni peste noapte care au \"mînärit\" cu Statul,au furat de-au rupt au devalizat bänci ,au falimentat firme viabile cu angajati profesionisti care au ajuns pe drumuri sau au plecat în lumea mare iar unii cînd au încercat sä facä ceva pe cont propriu sau lovit de noua mafie statalä iar ceea ce eu afirm nu e o gogoritzä ci un crud adevär pe care -l simtim si l-am simtit cu totii.\"Clubul select\"(näscut din furt si excrocherii)al BARONILOR PSD au plecat din partidul lui Ilici si au invadat tot spectrul politic iar azi îi numeri pe degete pe acei politicieni care mai vor o schimbare realä a României iar românii sä-si redobîndeascä demnitatea si un standard de viatä onest si nu unul umilitor.Azi avem de la un excroc,mäscärici tupeist imbogätit peste mäsurä care cicä sprijinä SOCIAL DEMOCRATIA!!!!! gen Mazäre Radu la un BOMBONEL NÄSTASE PENAL PÎNÄ-N ULTIMA FALANGÄ A DEGETULUI MARE DE LA PICIOR,înconjurati de o haitä de profitori si pupicuristi a cäror buze nu mai trebuie \"botuxate\".Sä iei mäsuri sau sä vrei sä iei mäsuri asupra omului de la tarä,unde sunt mai mult bätrîni care nu mai pot muncii pämîntul,e o idee cel putin neinspiratä a actualului guvern care are o misiune înfiorätor de grea dupä ce au läsat în urmä armata CRINULUI SI MIRCICULUI, de CIMPOIERI de la Parlament ,Guvern si de pe TV-uri .Cred cu tärie cä mai degrabä s-ar institui mäsuri de a coagula efortul täranului în initiative de asociere a terenurilor,creînd astfel mici ferme conduse de profesionoisti iar veniturile împärtite corect intre cei care detin terenuri si cei care le exploateazä si asa fiecare cîstigä in loc sä piardä.Din conträ de cîstigat vom avea toti prin alimentarea pietei cu produse agro.
Scris de niko
16. 26-02-2010 11:49
inconstienti
Doamne cati au fost atinsi de hormonul stresului...cortizolul. 
Baieti, cititi etichetele ca pe viitor sa nu se mai intample, din 2012 sunteti protejati, cele cu 3 nu se vor mai comercializa conform UE
Scris de gogu
17. 26-02-2010 12:24
@16
pe ce te bazezi? da-ne un link sa vedem si noi. daca nu dai o dovada, du-te la baie. asta n-am mai auzit pana acum cu "conform UE" esti penibil!
Scris de lui gogu
18. 26-02-2010 14:15
criminalilor
in frunte cu boc si cu asta de e ministru al agriculturii ,au semnat si au fost de acord sa fim cobaii lumii experimenteaza pe noi intium un compus chimic nociv .nu au fost de acord nici sud americanii ,cu asa ceva .aloooooo curentul se aude sau va faceti ca ploua vindutilor ai lu boc si basescu
Scris de florin
19. 26-02-2010 21:46
bravo
pe oameni ca el si ca Dacian Ciolos mai te poti baza ,sunt profesionisti in adevaratul sens al cuvantului...asa ca nu mai aruncati cu noroi fara o documentare prealabila
Scris de gabriel

Scrie un comenatriu
    Nume:
    Titlu:
    Commentariu:

    Cod de securitate:* Code


    Alte articole scrise de acelaşi autor:


     
    Arhiva 2010
     
    SC Dramiral Media Group SRL.
    Copyright © SC Dramiral Media Group SRL. Toate drepturile rezervate.
    Programare si design www.spider.ro