Home Economic-Financiar Abateri de milioane de lei la CEC Bank

Abateri de milioane de lei la CEC Bank

DISTRIBUIŢI

Curtea de conturi ne dezvăluie pe ce s-au tocat în 2008 banii României

Curtea de Conturi a constatat abateri de aproape două milioane de lei, în urma controlului efectuat la CEC Bank. Raportul instituției pe 2008 arată nereguli în privința licitațiilor, în organizarea și desfășurarea operațiunilor de inventariere, evidențierea în patrimoniu a terenurilor deținute, în efectuarea cheltuielilor și modul de reflectare a lor în evidența contabilă sau onorarea discutabilă a unor contracte. Cu toate acestea, președintele CEC, Radu Grațian Ghețea, spune că raportul Curții de Conturi este vechi și că „nu este nimic spectaculos în el“.
„Raportul este de un an de zile, nu e nimic spectaculos în el. Lucrurile au fost remediate între timp. Nu am niciun fel de comentariu. Noi nu suntem instituție publică. A fost un raport de audit, nu unul de control“, a declarat Ghețea la un post radio, precizånd că achizițiile se fac „după regulile interne ale băncii“.
Deși șeful CEC nu vede nimic spectaculos în raportul Curții de Conturi, inspectorii instituției au găsit, în urma controlului, o mulțime de nereguli în modul de administrare a patrimoniului public și privat al statului deținut de bancă. Problemele constatate în urma controlului se întind pe cinci pagini, scrise mărunt, dar vom prezenta doar cåteva dintre cele mai… spectaculoase.
În privința achizițiilor, raportul arată că a fost acceptată participarea la licitații a unor societăți comerciale care nu au îndeplinit toate condițiile prevăzute în caietele de sarcini ce trebuiau elaborate în conformitate cu Normele interne privind achiziția de bunuri, lucrări și servicii în cadrul Băncii. „Acest aspect a fost identificat la nivelul Centralei CEC Bank, unde s-a constatat că, în cazul unor licitații organizate în anul 2008, a fost acceptată participarea unor societăți comerciale ale căror oferte de participare la licitație nu au fost înregistrate în registratura CEC Bank sau care nu au depus garanția de participare la licitație“, arată raportul.
O altă problemă a fost nerespectarea competențelor de aprobare a achizițiilor. S-a constatat că achiziții de peste 250.000 de euro pe operațiune au fost aprobate de Comitetul de Achiziții, și nu de Comitetul de Direcție.
Curtea de conturi arată că nu au fost respectate nici procedurile prevăzute de Normele metodologice interne CEC privind achiziția de bunuri, servicii și lucrări în cadrul băncii. Astfel, nu a fost aplicată procedura de licitație deschisă sau restrånsă, în cazul achizițiilor de peste 500.000 mii de lei, și utilizarea negocierii de oferte (abatere constatată la Sucursala CEC Bank municipiul București). În schimb a fost utilizată procedura de încredințare directă, de către Sucursala CEC Bank Prahova.
De asemenea, la Sucursala CEC Bank Vålcea nu a fost prezentată integral documentația prevăzută de norme, referitor la lucrarea de reparații și igienizări a sediului, unde, din analiza documentelor care au stat la baza selecției de oferte, a rezultat că devizele ofertă ale societăților participante la licitație nu conțin elemente comparabile cu privire la cantitatea înscrisă în articolele de lucrări. „Astfel, nu se poate stabili cu precizie faptul că societatea cåștigătoare a fost selectată în condițiile în care a prezentat oferta cu cea mai mică valoare a lucrării“, arată raportul. La Sucursala CEC Bank Galați nu a fost reținută garanția de bună execuție la contractele încheiate cu furnizorii.

Normele privind achizițiile, în ceață

Raportul a constatat și existența unor inadvertențe în normele interne ale băncii privind achiziția de bunuri, lucrări și servicii. Potrivit raportului, aceste inadvertențe au drept consecință nerespectarea principiilor prevăzute în norme privind „transparența procesului de selecție și decizie“ și „libera concurență și tratamentul egal – pentru ofertanți și furnizori…“
Procedura de achiziție prevede printre tipurile de achiziții și „achiziția prin licitație deschisă sau restrånsă“, dar definește numai „licitația restrånsă“. Astfel, Norma precizează, în comun pentru cele două proceduri de licitație, faptul că „procedura se desfășoară într-o singură etapă, poate fi urmată de negociere, dacă valoarea achiziției depășește valoarea bugetată… se va transmite… lista societăților care vor fi invitate să participe“.
„Prin această cerință ambele tipuri de licitații menționate au caracter restråns“, arată raportul.
De asemenea, în caietul de sarcini, prevăzut a fi întocmit în cazul procedurii de achiziție prin licitație deschisă sau restrånsă, una dintre cerințe este: „cuantumul garanției de participare și/sau de bună execuție“. Din această exprimare rezultă că ambele tipuri de garanții sau numai una dintre ele ar trebui reținute în faza de inițiere a unei licitații. „Practic, reținerea garanției de bună execuție presupune că deja a fost inițiat un contract între părți. În faza de inițiere a unei licitații s-ar putea pune doar problema cuantumului garanției de bună execuție ce urmează a fi stipulată în contract“, arată raportul.

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.