Home Special Marian Voicu: „Radio Chișinău va deveni cel mai important furnizor de conținut...

Marian Voicu: „Radio Chișinău va deveni cel mai important furnizor de conținut media din Republica Moldova pentru UE”

DISTRIBUIŢI

Interesul Bucureștilor față de Chișinău s-a accentuat treptat în ultimii ani, odată cu venirea la putere a unei coaliții pro-europene care încearcă să împingă Republica Moldova în direcția Bruxelles-ului. Dar astfel de

tendințe nu s-au înregistrat numai în plan politic iar România încearcă să joace un rol de „tractor”, dacă ar fi să parafrazăm diplomația românească, și în alte sfere. Este vorba de cel mai nou produs media românesc în acest spațiu la fel de românesc, respectiv Radio Chișinău. Un post sută la sută în limba română la care lucrează câteva zeci de jurnaliști de pe ambele maluri ale Prutului și care își propune să aducă un spirit nou și cât mai profesionist în peisajul mass-media de la Chișinău. Am stat de vorbă cu directorul Radio Chișinău, Marian Voicu, care ne-a explicat pe larg ce reprezintă în tot ansamblul lui acest proiect care readuce postul public de la radio la Chișinău după mai bine de șapte decenii la  prima sa apariție în acest spațiu în 1939. Un „pod de flori radiofonic” menit să aducă o serie de răspunsuri la o problemă identitară ce ține prizonieri încă mulți basarabeni. Poate un moment istoric care peste ani va fi una dintre pietrele de temelie la fundamentarea democrației în viitorul european al Republicii Moldova. Fără a mai face abuz de comentarii, redăm integral acest interviu:

Ce reprezintă acest proiect jurnalistic pentru ascultătorii de pe celălalt mal al Prutului și de ce era nevoie de un post veritabil de limba română în Republica Moldova?

Radio Chișinău reprezintă o premieră absolută: este prima stație Radio România deschisă în afara României. A fost nevoie de mult curaj, inventivitate, determinare și voință politică pentru a se realiza acest proiect. S-au imaginat soluții juridice, legislative, fiscale și editoriale pentru această situație. Este prima dată când clasa politică din România, în ansamblul, său este solidară cu un astfel de proiect și îl sprijină necondiționat. Înțelepciune de aplaudat, pentru că a fost nevoie de 20 de ani pentru ca la București să se înțeleagă miza unui astfel de proiect media. Un proiect care nu ar fi fost posibil fără suportul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni și al Societății Române de Radiodifuziune.

În ultimii 20 de ani au reușit foarte puține proiecte de presă românești în Moldova. Pentru unii ar putea fi un mister, pentru alții este o fatalitate. Motivele pentru care era nevoie de o astfel de stație sunt de la sine înțelese: strategice, politice, culturale și istorice: să nu uităm că prima stație regională a Radio România a fost înființată la Chișinău în 1939, Radio Basarabia. Lansarea Radio Chișinău a fost una istorică, s-a făcut la aceeași oră ca și în 1939, la 14. Ora exactă s-a dat de la Chișinău, în premieră, a fost un moment emoționant…

Radio Chișinău vine cu toată forța editorială a postului public românesc în Moldova pentru a se adresa, în limba română, moldovenilor. În ultimii 20 de ani, au fost voci care au cerut mai mult pragmatism, nu poduri de flori. Radio Chișinău va fi un altfel de pod, unul care ne va uni, care va face să dispară prejudecățile și stereotipurile care au alimentat, voit sau nu, un val tot mai mare de neînțelegeri. Pragmatismul invocat de unii ar fi bine să nu alunge empatia și dorința aceea uriașă de a fi împreună, din 1990.  Pragmatismul capitalismului românesc ne-a făcut să pierdem, în țară, perspectiva istorică și identitară. Am devenit mai preocupați de imediat și prea puțin de noi înșine.
Piața media din Moldova este una atipică, pentru că nu funcționează după legile pieței… Toate chestiunile importante pentru viitorul acestui stat depind în mare măsură de presă: de la identitate și limba vorbită până la atașamentul față de valorile democrației, față de cultura română. Informația înseamnă putere, în Moldova mai mult decât oriunde.

Radio România era așteptat aici de foarte mult timp. Așteptarea este uriașă. Radio Chișinău are toate datele genetice pentru a deveni, chiar din 2012, cel mai bun și mai ascultat post de radio din Moldova. Redacția de știri va fi cea mai numeroasă a unei instituții publice de media din UE dincolo de granița de est a Uniunii. Va fi un avanpost. Radio Chișinău va deveni astfel cel mai important furnizor de conținut media din Moldova pentru UE. Va crește astfel vizibilitatea pentru problematica basarabeană. Postul va însemna de asemenea o alternativă la sursele rusești pentru informațiile despre spațiul postsovietic dar și cel global în general. Dincolo de miza știrilor și a analizelor politice, Radio Chișinău își va îndeplini misiunea de post public românesc în Moldova. Emisiunile de literatură, de istorie, de publicistică, de muzică bună, de civilizație românească îi vor aduce pe românii din Republica Moldova mai aproape nu numai de România dar și de spiritualitatea românească din Moldova.

După această lansare a Radio Chișinău, ce mai urmează? Ce gânduri de viitor aveți pentru dezvoltarea acestui produs și care va fi strategia în faza următoare?

Spuneam că venim pe o piață atipică: din cele peste 30 de posturi de radio existente, peste 95% difuzează doar muzică. Consumul de radio este unul diferit de cel din statele UE, dar piața este în formare. Venim astfel pe o nișă generoasă.  La început am fost întrebați de ce vrem să facem un “radio vorbit”, adică un post generalist, atât timp cât 90% din stațiile radio din Moldova difuzează numai muzică. Publicul nu este încă obișnuit să ia informațiile de la radio. Consumul de radio în Moldova este atipic față de piețele mature. Dar asta se va schimba treptat, așa cum s-a schimbat și piața tv după apariția celor două televiziuni de știri.

Radio Chișinău va fi un catalizator al spațiului public din Moldova. Această problemă uriașă a societăților postcomuniste, cea a spațiului public confiscat de putere, este una din piedicile majore în calea democratizării rapide a societății. E nevoie de actori care să coboare în spațiul public, în agora, care să configureze un spațiu al dialogului. Facem deja asta prin programele difuzate, prin identitatea asumată, dar și prin „Întâlnirile Radio Chișinău”, o serie deschisă cu regizorul Cristi Puiu, aflat pentru prima dată la Chișinău, cu ocazia proiecției filmelor sale în premieră.
Vom începe de asemenea să producem teatru radiofonic basarabean, în cadrul unui proiect ce se va derula până în 2014, în parteneriat cu ICR Chișinău. Dramaturgia basarabeană contemporană este unul din cele mai bune produse culturale basarabene. Am început, de Crăciun, campania „Carte pentru Basarabia”. Bibliotecile publice vor fi alimentate cu carte în limba română, acoperindu-se astfel, într-o măsură mai mică sau mai mare, o cerere reală de carte românească. Anul viitor ne vom adresa nu numai editurilor din Moldova și România ci și românilor obișnuiți, invitându-i să aducă fiecare, din biblioteca personală, o carte pentru copiii basarabeni. Vom avea de partea noastră, sperăm, și pe tinerii basarabeni. Radio Chișinău va susține muzica de calitate, indiferent de vârstă și de gen, de la cea tradițională până la rock. Cred, de altfel, că rockul basarabean este un alt produs cultural demn de a fi exportat în România. Iar „Cultura LIVE” este un proiect radiofonic de tezaurizare a înregistrărilor cu marii scriitori basarabeni ai momentului, înregistrări care vor fi difuzate la fiecare oră, împreună cu cele ale marilor scriitori din România, din Arhiva de Aur.

Ce acoperire aveți în Republica Moldova? Vă gândiți și la o serie de subredacții sau corespondenți din alte orașe?

Acoperim 70% din teritoriul Republicii Moldova. Ascultătorii din Chișinău, Cahul, Edineț, Briceni, Drochia, Ungheni și Tighina și din zonele adiacente ne pot asculta pe frecvențe diferite. Radio Chișinău acoperă și Transnistria, ceea ce ce constituie un plus strategic.  Anul 2012 va însemna constituirea unei rețele de corespondenți, cu subredacții. Vom putea astfel să acoperim cum se cuvine actualitatea basarabeană.  Putem fi ascultați și pe internet, la www.radiochisinau.md

Ce ne puteți spune despre programele Radio Chișinău. Care este ponderea dintre știri, muzică și diverse emisiuni?

Radio Chișinău este un post generalist, adult contemporary, care are ca principal grup țintă publicul cu vârsta între 25 și 45 de ani, educat, activ. Imaginea Radio Chișinău va fi cea a unui post activ, conform sloganului „Arena oamenilor liberi”. 65 % din programe sunt producție proprie iar 35% sunt programe ale Radio România Actualități retransmise. În viitor programele retransmise se vor diversifica, prin preluări de la toate canalele Radio România precum și prin difuzarea de producții dedicate.

Interviu realizat de Mădălin Necșuțu

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.