Home Actualitate Fraudă de milioane de euro din fonduri europene la primăria Bârlad

Fraudă de milioane de euro din fonduri europene la primăria Bârlad

DISTRIBUIŢI

Un proiect generos de peste 16 milioane de euro, finanțat în proporție de peste 90% din bani europeni, destinat reabilitării străzilor din municipiul Bârlad, a fost transformat de către autoritățile locale într-un veritabil manual de fraudare a banilor europeni, operațiunea fiind pusă la cale încă din faza anunțului de licitație publică. Protagoniștii acestei afaceri cu dâre penale adânci sunt primarul orașului Bârlad, Constantinescu Constantin (PSD) și bunul său prieten, cumătru și coleg de partid, Viorel Dumitrașc, fost consilier local. În prezent, Dumitrașc, în calitatea sa de patron la Urbanproiect Bărlad este norocosul câștigător, în parteneriat cu firma Transmir Murgeni , al licitației pentru reabilitarea străzilor orașului din bani europeni, un proiect important pentru bârlădeni , dar și mai important pentru băieții deștepți care s-au gândit cum vor face și ei câte o mică avere de pe urma lui. Succesiunea etapelor premergătoare anunțării câștigătorului licitației, în paralel cu demersurile și acțiunile lui Viorel Dumitrașc, scot la iveală un mecanism bine gândit în vederea căpușării banilor europeni, cu sprijinul primarului și în beneficiul acestuia, după cum se va vedea în continuare.
La începutul anului 2011, mai exact pe 4 ianuarie, ministrul dezvoltării regionale, Elena Udrea, și primarul Constantinescu Constantin semnau în aplauzele asistenței contractul „Străzi: Deal II, Țuguiata II, Bariera Puiești, Complex ?ê?£colar, Trestiana, extindere Cartier Complex ?ê?£colar”, finanțat prin Programul Operațional Regional.
Proiectul își propune creș­terea gradului de accesibilitate în interiorul municipiului Bârlad, conectarea orașului la rețeaua drumurilor naționale și regionale, punerea în valoare și creșterea potențialului economic și social al municipiului precum și al arealului adiacent și creșterea gradului de siguranță a circulației și reducerea timpului de călătorie. Potrivit docu­mentelor,  va fi modernizată o rețea stradală de 35,24 km, va fi reabilitată o suprafață totală de 266.457 mp cuprinzând străzi, trotuare, zone verzi și piste pentru cicliști, se vor construi 66 de podețe noi, vor fi create 26 de noi locuri de muncă temporare și 48 de locuri de muncă perma­nente. Având în vedere dimen­siu­nea proiectului, valoarea aces­tuia nu este deloc de ne­glijat. Este vorba de 70.635.338,84 lei, din care valoarea finanțării neram­bursabile alocate este de 49.954.866,92 lei (98% din valoarea totală eligibilă a proiectului). O sumă care le-a făcut cu ochiul și responsabililor din administrația locală, în frunte cu primarul Constan­tinescu, motiv pentru care au și pus la cale  un mecanism eficient de fraudare în paralel cu derularea procedurilor de licitație.

Fraudare cu premeditare

În urma semnării contrac­tului dintre Primăria Bârlad și Ministerul Dezvoltării Regio­nale și Turismului, administrația bârlădeană a demarat proce­durile de licitație. Astfel, anunțul de participare la  licitație publica  pentru LUCRĂRI DE EXECUȚIE A STRĂZILOR DIN CARTIERELE DEAL II, ȚUGUIATA II, BARIERA PUIE?ê?£TI, COMPLEX ?ê?£COLAR, TRESTIANA, EXTINDERE CARTIER COMPLEX ?ê?£COLAR,  a fost făcut public pe 02.07.2011, având numărul 125126, conform documentelor oficiale (facsimil 1).

Anunțul de licitație publică specifică clar condițiile de participare la  licitație, autoritatea contrac­tantă, etc. La scurt timp de la postarea anunțului pentru licitația publică, mai exact pe 13 iulie 2011, a avut loc un eveniment important în viața politică bârlădeană, consemnat ca atare de presa locală: consilierul local PSD Viorel Dumitrașc și-a dat demisia din Consiliul Local. Potrivit declarațiilor făcute la vremea respectivă de Viorel Dumitrașc, citate de ziarul Obiectiv de Vaslui, consilierul local al PSD și-a motivat demisia precizând: „Vreau să  delimitez clar zona politicului de cea a afacerilor. Nu vreau să las locul la nici un fel de interpretări pe viitor. Am decis că e mai bine să mă concentrez pe afacerile mele și să mă retrag din viața publică, ca să spunem așa. Oricum, eu rămân în continuare membru al PSD Bârlad, unde sunt și vicepreședinte al organizației“. Declarația lui Dumitrașc vine după ce acesta votase, în calitate de consilier local, atât ideea proiectului privind reabilitarea străzilor din oraș cât și studiul de fezabilitate cu indicatorii tehnico-economici  aferenți. Astfel, după ce a votat proiectul, Dumitrașc a aban­donat costumul de consilier local și l-a îmbrăcat pe cel de om de afaceri, pentru a face și ceva profit de pe urma votului său, prin participarea firmei sale Urbanproiect Bârlad, la licitația pentru acest proiect. Toată această acțiune, de la votul în Consiliul Local a proiectului, la demisie și apoi la participarea la licitație, demonstrează faptul că Dumitrașc a premeditat orice mișcare, cu complicitatea bunului său prieten și coleg de partid, Constantin Constan­tinescu.

Licitație cu final cunoscut

După ce și-a dat demisia de la Consiliul Local, Dumitrașc s-a concentrat, așa cum declarase, asupra afacerilor sale, în special asupra licitației pentru reabilitarea drumurilor din Bârlad, proiect pe care-l votase și pe care era hotărât să nu-l scape din mână. Prin urmare, firma lui Dumitrașc, Urbanproiect a făcut o asociere cu firma Transmir Murgeni și au depus oferta pentru participarea la licitația electronică. „În aceste zile sunt analizate documentațiile depuse și după ce se va vedea dacă ofertele sunt complete, dacă au toate actele solicitate prin caietul de sarcini, se va trece, undeva cred că după 30 octombrie, la licitația electronică de pe SEAP. Licitația electronică va fi timp de 24 de ore, unde noi vom licita și cel care va oferi cel mai mic preț acela va fi declarat câștigător. Deocamdată este prematur să ne pronunțăm cine va fi acela“, a declarat modest  în presa locală Viorel Dumitrasc, la finalul lunii septembrie, după ce la Primăria Bârlad fuseseră depuse ofertele pentru executarea lucrărilor de asfaltare a celor 35 de km de străzi din oraș. Pe lângă asocierea Transmir – Urban­proiect, au mai depus oferte pentru acest proiect SC Vega Galați și  SC UMB/Tehnostrade SRL.
Licitația electronică n-a fost organizată în octombrie, așa cum estima Dumitrașc, ci în 14 februarie 2012, când surpriză(?!), câștigătorul desemnat  a fost chiar asocierea dintre firma fostului consilier local PSD  și Transmir Murgeni. „Licitația a fost pe SEAP, de marți la ora 14.00 până miercuri la ora 14.00. Urmează ca să fie analizate din nou ofertele, firmele să prezinte documentele solicitate și apoi se fac din nou verificările impuse de lege. Apoi se va semna și contractul, cel mai probabil pe 15 martie. Dacă timpul o va permite și va fi topită zăpada de pe străzi, vom începe lucrările imediat după aceea, pe străzile din Cartierul Deal II, unde deja sunt făcute canalizările și se poate asfalta, pentru că deja oamenii de acolo nu mai au răbdare, sunt sătui de când așteaptă să aibă străzi moderne și asfaltate“, declara Viorel Dumitrașc, imediat după licitația electronică. Ceea ce n-a spus Dumitrașc e faptul că el era cel mai nerăbdător în legătură cu începutul lucrărilor și nu pentru că ardea de dorința de a munci în folosul comunității locale ci pentru că deja cotizase serios  pentru a câștiga licitația de milioane de euro. Nerăbdarea lui Dumitrașc a luat sfârșit pe 19 martie 2012 când lucrările de reabilitare a străzilor din Bârlad au fost atribuite oficial  asocierii dintre Transmir și Urbanproiect.

Sute de mii de euro de la firmele câștigătoare către conturile firmei primarului Constantinescu

Așa cum spuneam cel mai nerăbdător dintre toți bârlădenii în legătură cu începerea lucrărilor de reabilitare a străzilor  din bani europeni era chiar afaceristul Viorel Dumitrașc, care practic plătise deja tainul către firma primarului Constantinescu. Potrivit datelor oficiale de la Registrul Comerțului, firma Construcții Consult SRL din Bârlad are doi acționari: primarul Constantin Constantinescu, cu 75% din acțiuni și Andrei Cristina, cu 25%  din acțiuni (facsimil 2).


Andrei Cristina, pe care mulți bârlădeni o identifică drept concubina primarului, deține și poziția de administrator la Construcții Consult SRL.
Potrivit informațiilor noastre, imediat după declan­șarea procedurilor privind licitația lucrărilor de reabilitare a străzilor din Bârlad, firma Urbanproiect a lui Dumitrașc a început o colaborare comercială fructoasă cu firma Construcții Consult a primarului Constan­tinescu. În urma acestei colaborări, firma primarului a încasat 1,2 milioane de lei, adică 12 miliarde de lei vechi, în urma achiziționării de materiale de către firma Urbanproiect a lui Dumitrașc. Firma lui Dumitrașc nu este singura care a contribuit la bunăstarea conturilor prima­rului. Conform informațiilor noastre, și Transmir Murgeni, partenerul lui Urbanproiect la licitația pentru străzile Bârladului, a contribuit serios la bunăstarea firmei edilului Constantinescu. Astfel, în plină procedură de achiziție publică, chiar după ce se depuseseră ofertele la Primărie, firma Transmir Murgeni  a încheiat, în 18.10.2011, un contract în valoare de 2 780 000 de lei, peste 27 de miliarde de lei vechi,  cu firma Construcții Consult  SRL a primarului Constantinescu,  reprezentând  prestări servicii la realizarea drumului de  la ?ê?£uletea, județul Vaslui. În cursul anului 2011, din acest contract Transmir a plătit deja 876 252 lei, peste 8 miliarde de lei vechi, către firma primarului Constantinescu. Așa cum se poate lesne observa, atât Transmir Murgeni  cât și Urbanproiect au devenit  extrem de interesate să aibă relații comerciale cu  firma primarului Constantinescu imediat după lansarea licitației pentru drumurile bârlădene. Dacă în cazul Urbanproiect nu am putut verifica  materialele achiziționate de la firma primarului Constantinescu, în schimb, pentru Transmir Murgeni am verificat modul în care prestează servicii firma lui Constantinescu la drumul realizat din fonduri europene, prin proiectul FADR, derulat de Ministerul Agriculturii, în comuna ?ê?£uletea. Surpriză mare însă! În fișa de achiziții publice aferentă proiectului de la ?ê?£uletea este interzisă orice subcon­tractare. (facsimil 3)

Mai mult, primarul din ?ê?£uletea, Petre Guzganu, a declarat pentru ziarul „Curentul“: „La noi lucrează doar Transmir-ul pe drumuri. Nu există nicio firmă subcontractantă . Doar Transmir lucrează.“ Întrebat dacă cei de la Transmir i-au prezentat vreo fișă cu firme subcontractante pentru lucrarea de la ?ê?£uletea, primarul Guzganu a exclus din start această posibilitate: „Exclus. La noi lucrează doar Transmir“.
În aceste condiții, doar organele abilitate pot stabili dacă în acest caz avem de-a face cu o încălcare a contractului derulat de Transmir la ?ê?£uletea sau e vorba de o mită mascată către primarul Constantinescu, prin conturile firmei sale. Interesat de remarcat e faptul că posibila mită mascată, livrată de Transmir  către firma primarului Bârla­dului, provine din banii europeni decontați de Transmir pentru lucrările efectuate la ?ê?£uletea. Încurcate sunt căile fraudei în România și, din păcate, mulți bani europeni s-au pierdut pe aceste căi!

Miros puternic de fraudă

Contractele încheiate de firmele câștigătorilor licitației organizate de Primăria Bârlad chiar cu firma edilului Constantinescu miros de la o poștă a fraudă. Cel puțin așa spune legea. Mai exact normele  metodologice din 31.08 2011, publicate în Monitorul Oficial partea I nr. 659 din 15.09.2011 privind aplicarea Ordonanței 66 din 2011. Conform art. 3.1 din anexa 1 a acestor norme, „orice beneficiu tangibil oferit sau primit, în vederea coruperii primitorului, poate constitui mită“ . Nu știm dacă există beneficiu mai tangibil decât banii primiți prin firmă de primarul Constantinescu, de la câștigătorii licitației din Bârlad, dar suntem convinși că  instituțiile abilitate vor da un răspuns la această întrebare. De asemenea suntem convinși că aceleași instituții vor analiza dacă relația contractuală dintre firma Construcții Consult SRL, aparținând primarului Constan­tinescu, și firmele Transmir Murgeni și Urbanproiect Bărlad, se înscrie în situația conflictului de interese, așa cum este ea definită în art. 3.2 din aceeași anexă:
„O  situație de conflict de interese poate apărea când un angajat al unei autorități contractante (n.r. Primarul) are un interes financiar ascuns în ceea ce privește un contract sau un contractant“. Ca să nu mai vorbim că legăturile strânse dintre primarul Constantinescu și colegul său de partid Dumitrașc constituie indicator  de fraudă, conform art.3.6 din aceeași anexă care prevede că „legăturile strânse  între un responsabil pentru contractare (n.r. Primarul) și un furnizor de servicii  constituie indicator de fraudă“. Or, dincolo de relația politică, între Dumitrașc și Constantinescu există relații vechi de prietenie și de cumetrie, patronul de la Urbanproiect botezând chiar unul dintre copiii primarului. Ce spune același act normativ despre acest gen de relații? Potrivit art.3.5 din anexa 1, „socializarea sau contacte personale între persoanele responsabile cu contractul și ofertanți, pe perioada  de atribuire a contractului, constituie indicator de fraudă“. În cazul de la Bârlad, nu vorbim însă  de-o cafea servită de primar în compania patronilor unor firme care participau la o licitație organizată de instituția pe care o conduce, ci chiar de bani primiți de firma edilului pe perioada derulării procedurilor de licitație. Un „mizilic“  de vreo 20 de miliarde de lei vechi încasați deja, la care ar trebui să se mai adauge vreo 19 miliarde de lei vechi, dacă Transmir Murgeni onorează contractul de prestări servicii încheiat cu Construcții Consult SRL și dacă instituțiile abilitate nu intră pe fir pentru a stopa frauda din bani europeni de la Primăria Bârlad.

Iulia Nueleanu

POSTAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.